De Vlaamse kunstkenner Jan Hoet, ook wel eens kunstpaus genoemd, is overleden. Dat meldt de familie van Jan Hoet. Zowel op nationaal als op internationaal vlak fungeerde Hoet als wegbereider voor hedendaagse kunst.   Ex-conservator Jan Hoet werd op 23 juni 1936 geboren in Leuven. Tijdens de oorlogsjaren groeide hij op in Geel, waar zijn vader als psychiater werkte. Het gezin Hoet telde zeven kinderen en kreeg vaak kunstenaars (onder anderen Constant Permeke en Paul Delvaux) over de vloer, omdat vader Hoet een verwoed kunstverzamelaar was. Het ouderlijke huis in Geel werd later het bij het OPZ horende Kunsthuis.

Jan Hoet is op 77-jarige leeftijd overleden in het UZ Gent. De kunstkenner kampte de voorbije jaren met gezondheidsproblemen. In 2012 werd hij een tijdlang in een kunstmatig coma gehouden nadat hij ingestort was op de luchthaven van Hamburg. Begin dit jaar werd hij getroffen door een hartaanval toen hij op weg was naar het ziekenhuis voor een nierdialyse.


In ons land treedt Jan Hoet in 1975 op de voorgrond, wanneer hij directeur wordt van het gloednieuwe Museum voor Hedendaagse Kunst in Gent. Het is onder de leiding van Hoet dat de collectie van het museum aangroeit en gestaag aan naambekendheid wint. Het eerste Belgische museum voor actuele kunst is oorspronkelijk onder het dak van het Museum voor Schone kunsten gehuisvest.

Daar komt in 1999 verandering in, wanneer Hoet een eigen gebouw krijgt en de naam verandert naar het Stedelijk Museum voor Actuele Kunst (S.M.A.K.). Bezieler Jan Hoet blijft nog artistiek directeur tot 2003, wanneer hij wordt opgevolgd door de Amerikaan Peter Doroshenko. Die werd op zijn beurt opgevolgd door de Belg Philippe Van Cauteren, in 2005.

Maar het is niet alleen aan het S.M.A.K. dat Hoet zijn bekendheid te danken heeft. Ook de evenementen die hij in de loop der jaren op poten zette, zijn befaamd. In 1986 zette Hoet de stad Gent op de kaart met de expo “Chambres d’amis”, waarin kunstwerken buiten de paden van het museum traden en in verschillende Gentse privéwoningen werden ondergebracht. Het locatieproject won de prijs voor beste Europese tentoonstelling van het jaar en betekende de internationale doorbraak voor kunstpaus Hoet.

In 2000 vult Jan Hoet de Gentse binnenstad opnieuw met kunst, in de openluchtexpo “Over the edges”. Het museum trad opnieuw buiten zijn oevers en bevolkte deze keer de hoeken in het Gentse stadscentrum. Het is overigens binnen dit kader dat de Belgische kunstenaar Jan Fabre de 8 grote zuilen van de Gentse Universiteitsaula met 8.000 plakken gerookte varkensham bekleedde (foto) en daarmee hét controversiële kunstwerk van het evenement creëerde.

Internationale erkenning

De gedrevenheid waarmee Hoet de weg voor actuele kunst in binnen- én buitenland plaveide, kent geen grenzen. Op internationaal vlak liet Hoet voor het eerst van zich horen in 1992. Dan werd hij als curator van de belangwekkende tentoonstelling “Documenta IX” in het Duitse Kassel aangesteld. De expo is de belangrijkste tentoonstelling van actuele kunst in Europa en wordt vijfjaarlijks onder leiding van een hoofdcurator georganiseerd. In 2003 wordt hij artistiek directeur van het gloednieuwe museum MARTa in het Duitse Herford. Hij leidt het museum voor kunst, design en architectuur tot eind 2008.

Daarna werkte hij in binnen- en buitenland nog aan tal van projecten, zoals "Sint-Jan" in de Sint-Baafskathedraal in Gent en de Biënnale van Yinchuan in China. Eind september 2013 opende hij Geel een succesvolle expositie rond kunst, mythe en psychiatrie.

Jan Hoet ontving in de loop van zijn carrière al verschillende Belgische én internationale onderscheidingen. Zo werd hij in 2000 door het Belgische koningshuis tot ridder in de adelstand verheven en is hij eredoctor van de Universiteit Gent. In Frankrijk ontving hij de onderscheiding van Chevalier de l’Ordre des Arts et des Lettres de la République Française, en ook in Duitsland werd hij met het Verdienstkreuz 1 Klasse der Bundesrepublik Deutschland uitgebreid gelauwerd. vorig jaar kreeg hij nog de de Prijs van de Vlaamse Gemeenschap voor Culturele Verdienste.

Hoet staat bekend om de gedrevenheid waarmee hij zijn visie op actuele kunst en jonge, hedendaagse kunstenaars verspreidt. Ook de manier waarop hij ijvert voor toegankelijkheid en moderne kunstwerken in het dagelijkse leven van Jan met de pet wil integreren, zijn handelsmerken.

In de voorbije jaren werd hij geplaagd door gezondheidsproblemen. Begin jaren 90 kreeg hij nierkanker, maar hij overwon de ziekte. Toen er bij een controle enkele jaren later iets fout ging in het ziekenhuis, blokkeerde zijn nier en moet hij sindsdien drie keer per week naar de nierdialyse. Al een aantal keren kroop hij door het oog van de naald. In 2010 kreeg hij een hartaanval en in 2012 werd hij een tijdje in kunstmatige coma gehouden toen hij een virale infectie op de longen opliep. In januari 2014 werd hij opnieuw opgenomen in het ziekenhuis nadat hij een hartaanval had gekregen. Begin februari mocht hij opnieuw naar huis, maar enkele dagen later keerde hij in kritieke toestand naar het ziekenhuis terug. Daar is hij nu overleden. (vrt) (foto Louis Verbraeken / Nnieuws)